14 June 2014

Kelantan rancang jadi hab aktiviti sukan berkuda negara

Gambar hiasan daripada http://jejulokstable.blogspot.com/
TUMPAT: Kerajaan Negeri Kelantan akan menjadikan negeri ini sebagai hab sukan berkuda berikutan sambutan dan penglibatan rakyat yang menggalakkan dalam aktiviti terbabit.

Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan Negeri Datuk Md Anizam Abdul Rahman berkata selain kebudayaan dan warisan, aktiviti berkuda berpotensi menjadi satu lagi daya tarikan pelancong ke Kelantan.

"Jika Kelantan boleh mempopularkan sukan terbabit, kita dapat menghimpunkan semua peminat kuda seluruh negara sekali gus menjadi hub sukan berkuda di Malaysia," katanya selepas merasmikan Fiesta Sukan Berkuda Piala Pusingan Exco Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan Kelantan di sini, pada Sabtu.

Katanya kerajaan negeri akan membuat perbincangan lanjut dengan Persatuan Sukan Berkuda Amatur Negeri Kelantan (PSBANK) untuk menyusun program terancang bagi mempopularkan sukan itu seperti Festival Wau Antarabangsa yang berjaya menghimpunkan peminatnya dari pelbagai negara.

Md Anizam berkata terdapat 2,000 populasi pelbagai jenis kuda di Kelantan dan aktiviti sukan berkuda sudah popular di beberapa daerah seperti Bachok, Pasir Puteh dan Tumpat.

Katanya fiesta yang julung kali diadakan itu adalah satu langkah permulaan yang baik untuk memberi nafas baharu kepada pemilik dan peminat kuda di Kelantan.

Antara acara menarik perhatian pengunjung di fiesta yang diadakan di Pantai Geting di sini adalah pertandingan kuda cantik dan acara "pecut' melibatkan penyertaan 23 ekor kuda dari seluruh negeri.

Pemarkahan dinilai berdasarkan kriteria seperti penampilan bentuk badan, kebersihan kulit dan perhiasan pada kuda yang dipertandingkan.

Kuda bernama "Jack" milik Adnan Ab Ghani , 41, dari Kampung Galok, Pasir Mas menjadi juara bagi katogeri Kuda Padi sementara "Pra-8" milik Zainuri Mohd Jidin, 30, dari Kampung Bonohan, Tumpat mengekalkan kejuaraan bagi

Sumber: Bernama | 14 Jun 2014

No comments:

Post a Comment