26 May 2014

Wau bercahaya tarikan utama Pesta Wau Antarabangsa Kelantan 2014

KOTA BHARU: Wau bercahaya dijangka menjadi tarikan utama sempena Pesta Wau Antarabangsa Kelantan 2014 yang akan berlangsung selama empat hari di Pantai Geting Tumpat, bermula 28 Mei ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan Kelantan, Datuk Md Anizam Abd Rahman berkata dianggarkan 50 peserta tempatan dan antarabangsa akan menyertai pertandingan dalam kategori terbabit.

"Kategori bagi Pesta Wau Bercahaya Antarabangsa akan berlangsung pada malam 30 Mei membabitkan penyertaan daripada agensi hotel, institusi pengajian tinggi, agensi pelancongan, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan peserta antarabangsa.

"Pada malam berkenaan pengunjung berkesempatan menyaksikan simbahan cahaya wau yang menggunakan lampu 'Light Emitting Diode' (LED) dengan kreativiti masing-masing," katanya dalam sidang media di sini, Isnin.

Katanya Kelantan telah memenangi juara keseluruhan pertandingan pesta wau itu sejak tiga tahun lalu dan berharap akan mengekalkan kejuaraan pada tahun ini.

Tambahnya Pesta Wau Antarabangsa kali ke-32 itu menyaksikan sebanyak 42 peserta antarabangsa dari 18 buah negara termasuk Australia, Belgium, China, England, Itali, New Zealand dan Sweden di samping 180 peserta kebangsaan.

Sebanyak 22 acara pertandingan akan diadakan sepanjang empat hari pesta berlangsung selain turut menganjurkan bengkel membuat wau kepada pelajar sekolah menengah.

Md Anizam berkata pesta wau yang diadakan bersempena musim cuti sekolah itu diharap mendapat sambutan lebih ramai pelancong ke Kelantan selain menjadikan wau sebagai salah satu ikon pelancongan negeri itu.

Sumber
: Bernama | 26 Mei 2014

No comments:

Post a Comment