19 May 2014

Kembalikan kegemilangan wau di Kelantan

Pertandingan wau di UPU Pangkal Meleret meriah.
DIMAINKAN oleh golongan istana, bangsawan sehinggalah kepada rakyat jelata, tidak dapat disangkal bahawa wau merupakan permainan tradisional paling popular di negara ini umumnya dan Kelantan khususnya.

Mencecah usia beratus tahun, permainan wau terus bertahan mengharung arus perubahan zaman dan minat terhadap permainan tradisional ini terus dipupuk serta berkekalan sehingga ke hari ini.

Ia terus menjadi permainan kegemaran penduduk kampung dan tiba musim kemarau atau musim menuai padi, bunyi dengungan wau akan memukau seluruh penduduk dan pastinya suasana bagaikan pesta akan terlihat di mana-mana.

Walaupun semakin dilupakan generasi moden dan terpaksa bersaing dengan pelbagai bentuk permainan moden yang lebih canggih pada masa kini, hakikatnya permainan wau tetap melekat di hati masyarakat.

Malah, masih ada dalam kalangan masyarakat hari ini bertungkus lumus menghasilkan pelbagai jenis wau demi memperkenalkan warisan kebudayaan itu kepada anak-anak muda sekali gus menarik minat mereka untuk terus memainkan dan memelihara tinggalan nenek moyang mereka.

OKU pelihara permainan wau

Anak kelahiran Kampung Alor Melaka, Pulai Chondong, Machang, Husmizi Ibrahim yang juga orang kurang upaya (OKU) tidak ketinggalan menyahut cabaran bagi memelihara permainan tradisional itu.

Mungkin ramai kurang percaya berdasarkan kekurangan pada dirinya yang lumpuh dari paras pinggang ke bawah, namun berkat kesungguhan dan minat mendalam, Husmizi sememangnya memiliki kemahiran yang bukan calang-calang dalam seni pembuatan wau.

Berbekalkan keazaman kuat yang diiringi dorongan tidak berbelah bahagi daripada keluarga, Husmizi membuktikan tiada apa mampu menghalangnya mengembalikan kegemilangan wau.

Perlu kemahiran tinggi

Seni pembuatan wau bagi Husmizi bukan sekadar mampu menegakkan wau dan menongkah angin, malah memerlukan kemahiran seni tinggi untuk membuat hiasan indah yang mampu memukau pandangan orang-ramai.

Husmizi berkata, biarpun permainan wau semakin dilupakan dan hanya dihargai golongan tertentu, dia tetap setia memartabatkan permainan tradisional itu dan memilih untuk menghasilkan wau secara serius.

"Ini memang minat dan kemahiran saya. Dengan pergerakan terhad, tidak banyak yang mampu saya lakukan dan seni tradisional ini memberikan saya sumber pendapatan selain peluang untuk saya kembalikan kegemilangannya.

"Permainan wau seakan sudah sebati dengan diri saya setelah saya didedahkan dengan permainan ini sejak kecil. Antara wau yang saya hasilkan adalah wau jala budi, wau bulan, wau kucing dan wau puyuh," katanya.

Husmizi yang lumpuh akibat kemalangan jalan raya menjelaskan, dia mempelajari seni pembuatan wau melalui pemerhatian dan bertanya orang-orang tua sejak di bangku sekolah.

Katanya, hasil kerjanya mula diiktiraf penggemar permainan tradisional itu apabila sering kali menjuarai pertandingan di pelbagai peringkat termasuk kebangsaan dan antarabangsa.

Melihat keindahan ukiran tebuk dan tampal pada wau yang dipamerkan di rumahnya, tidak mustahil wau buatan Husmizi amat digemari orang-ramai sama ada untuk pertandingan, mahupun sebagai perhiasan.

Usaha terlihat jelas

Usaha mengembalikan kegemilangan permainan tradisional itu dapat dilihat dengan jelas apabila ia tersenarai sebagai salah satu aktiviti pada beberapa Program Anak Muda Kelantan (AMK) yang dianjurkan di Jajahan Machang.

Ahli Jawatankuasa Pemuda Pas Kawasan Machang, Noorhisham Mohd Noor berkata, program tersebut mendapat sambutan memberangsangkan pada program AMK Unit Peti Undi (UPU) Pangkal Meleret baru-baru ini.

Katanya, penyertaan yang diterima di luar jangkaan dan ia sekali gus membuktikan minat mendalam terhadap seni tradisional tersebut dalam kalangan masyarakat.

Tambahnya, UPU Kweng Hitam turut menyenaraikan permainan wau sebagai salah satu acara dalam program AMK di kawasan tersebut.

Sumber: Sinar Harian | 19 Mei 2014

No comments:

Post a Comment